RideElectric LogoRideElectric Logo
Af Rasmus B.
Skrevet 21/06/2021
Indhold
xiaomi 1s anmeldelse af rideelectric

Xiaomi 1S Test & Anmeldelse

Turen er kommet til Xiaomi 1S som vi har set efter i sømmene for at kunne give dig den mest tilbundsgående analyse og anmeldelse, så du er godt klædt på til et eventuelt køb. Vi ser på løbehjulets specifikationer og giver dig en vurdering af hastighed, acceleration, vægt og køreegenskaber og ser på de vigtigste gadgets samt el-løbehjulets mobilitet. Læs med og bliv klogere på Xiaomi 1S.

Motor, fart og acceleration

fronthjuls-motor på Xiaomi 1S

Lad os slå det fast med det samme. Xiaomi 1S er et ganske kraftfuldt el løbehjul når det kommer til fart. Løbehjulet er udstyret med en 250 W børsteløs DC-motor og lover en tophastighed på 25 km/t. Den hører derfor til i den tungere ende af motor-skalaen for el-løbehjul og er med sine 25 km/t ikke lovlig til kørsel på offentlige veje i Danmark.

Trods den ret så kraftfulde motor følte vi alligevel, at den havde sine problemer med accelerationen. På vores testtur gik den fra 0-20 km/t på 7,5 sekunder, hvilket ikke er prangende, omend stadig klart godkendt for enhver, der ikke nødvendigvis sætter hurtig acceleration højest. Det kan dog blive et problem på større stigninger. Det anslåes at Xiaomi 1S klarer stigninger på op til 14%.

På vores top 7 over de bedste el løbehjul finder man en hel del hurtigere accelerationer (såsom Ninebot Max G30D) på lige så stærke el-løbehjul, så Xiaomi 1S klarer ikke cuttet i den forbindelse.

Batteri og rækkevidde

Xiaomi 1S kommer fra fabrikken med et 7650 mAh lithium-batteri med en kapacitet på 275Wh. I el løbehjulets specifikationer loves der en maks rækkevidde på 30 km på et fuldt opladet batteri. Det besluttede vi os for at teste. På et fuldt opladet batteri nåede vores testtur dog kun en rækkevidde på 20,3 km.

Sammenlignet med andre elektriske løbehjul på markedet er 20,8 km dog stadig en pæn rækkevidde, som giver meget køretid på scooteren, før der skal oplades igen. Hvis løbehjulet var godkendt til de offentlige danske veje, så ville det egne sig fint til længere pendler-ture i byrummet og sågar udenfor byzonen.

Støddæmpning og kørekvalitet

mand kører på Xiaomi 1S elektrisk løbehjul

Xiaomi 1S er udstyret med forholdsvis store 8,5 tommer hjul og pneumatiske dæk. Det giver en fin stødabsorbering når man kører på mere ujævn vej og et godt vejgreb på mere plan asfaltvej.

Man fornemmer et godt tyngdepunkt når man kører på Xiaomi 1S og sikkerheden virker øget i kraft af dæmpning og antislip funktionerne. Man skal heller ikke bekymre sig synderligt om kørsel på grus eller andet løst underlag, da dækkene er ekstra slidstærke.

Den indbyggede cruisekontrol giver køreren muligheden for at lade el løbehjulet holde farten, mens man så blot kan koncentrere sig om at nyde turen og vinden i håret.

Alt i alt en behagelig køreglæde og en god balance mellem fart og komfort, når man navigerer sig rundt på de lidt højere hastigheder.

Bærbarhed og vægt

mand står med sammenfoldet xiaomi 1s løbehul og venter på toget

Xiaomi 1S håndterer personvægt på op til 100 kg, hvilket bevirker at alle større børn og unge samt langt de fleste voksne roligt kan benytte el løbehjulet.

Selve vægten af scooteren sniger sig kun op på en samlet vægt på 12,5 kg. Det er den specielle aluminiumslegering der holder vægten nede, og det gør den særligt mobil i forbindelse med fragt eller hvis du får brug for at bære det rundt i perioder.

Den foldbare mekanisme skaber yderligere mobilitet, således at el-løbehjulet ikke bare fylder minimalt i hjemmet. Du kan tillige nemt pakke det sammen og tage det med i toget, bussen eller bag i bilen, hvis det skal med på ferie eller i sommerhuset.

På vægt og mobiltet ligger Xiaomi 1S i den pæne ende af skalaen.

Byggekvalitet, sikkerhed og bremser

håndbremse på Xiaomi 1S løbehjul

Udover den fine cruisekontrol har Xiaomi 1S også et indbygget KERS-system, som omformer lagret energi til drivkraft. Der er også et indbygget instrumentpanel der via en LED-skærm informerer køreren løbende om tilbagelagt kørsel, aktuel batterikapacitet og hastighed. Man føler derfor at man har et solidt overblik over situationen, hvilket skaber tryghed og sikkerhed.

Tryghed kommer der også af de ekstra klare for- og baglygter, så man er sikker for andre og sig selv ved kørsel på mørke aftener eller vinterdage.

Bremsefunktionen er også god. Der opretholdes flere bremseegenskaber via løbehjulets dobbelte bremsesystem med E-ABS system fortil og regenerativ bremse bagtil.

El-løbehjulet er kompatibelt med Android og iOS, men der har dog været meldinger om problemer med Bluetooth for flere brugere.

Er Xiaomi 1S lovligt på offentlig vej?

I Danmark er der klare regler for hvad et el-løbehjul skal kunne (og ikke kunne) for at kunne benyttes til kørsel på offentlige veje i byrummet og på landet. Selvom Xiaomi 1S virker som et habilt og solidt el-løbehjul til brug for skolekørsel eller til og fra arbejdet, så er det desværre ikke lovligt at bruge det på offentlige danske veje. Det falder på loven om tophastighed. I Danmark må der kun benyttes elektriske løbehjul med tophastigheder på maksimalt 20 km/t. Xiaomi 1S leveres med en topfart på 25 km/t.

Konklusion - Hvem bør købe Xiaomi 1S?

nærbillede af dækket på Xiaomi 1S

Xiaomi 1S er et både kraftfuldt og hurtigt el-løbehjul med en fin rækkevidde. Lægger man dette sammen med den maksimale bærbarhed på 100 kg, så bør Xiaomi 1S appellere til den mere voksne brugerskare af el-løbehjul. Sikkerheden er dog fin og der er tilpas lethed og smidighed i el-løbehjulet til at det også bør tiltale de lidt større børn og unge, som kræver lidt mere af el-løbehjulet end hvad de mindste scootere på markedet kan præstere.

Havde tophastigheden været lavere ville løbehjulet dog nok kunne nå ud til en bredere bruger-gruppe blandt de voksne kørere. At man ikke kan benytte el-løbehjulet til arbejdet eller uddannelses-institutionen er ærgerligt, eftersom det ville gøre sig glimrende som by løbehjul.

Alt i alt ender vi på en samlet bedømmelse på 4 ud af 5. Der er rigtigt mange positive ting ved Xiaomi 1S når snakken falder på kørekomfort, sikkerhed og rækkevidde, men vi mangler lige en anelse mere acceleration på scooteren for at kunne ramme de 5 ud af 5. Havde der siddet en 350W motor på el-løbehjulet, så ville vi med sikkerhed have ramt topkarakteren.

Specifikationer

Topfart (producent)25 km/t
Topfart (målt af os)25 km/t
Rækkevidde (producent)30 km
Rækkevidde (målt af os)20.3 km
Vægt12,5 kg
Vægtkapacitet100 kg
DæktypeSlangeløse, pneumatiske
Dækstørrelse21,6 cm (8,5 tommer)
BatteritypeLithium-ion
Batteryspænding36V
Batterikapacitet7.65 Ah
Effektiv batterikapacitet275 Wh
Opladningstid3,5 timer
Dimensioner (udfoldet)114 cm x 108 cm x 43 cm
Dimensioner (sammenfoldet)114 cm x 49 cm x 43 cm
Acceleration (0-20 km/t)7,5 sekunder
Motorkraft250W
BremsesystemElektronisk bremse (E-ABS)
Skivebremse
Hastigheds-modes3 (Eco, Drive, Sport)
AppstyringJa - både iOS og Android
IP-vurderingIP54

Nyeste i Elektriske løbehjul