Sammenlign priser
Efter at have testet Zing E10 over mere end 100 kilometer, er det på tide at give vores endelige anmeldelse af el-løbehjulet.
Vi har kigget el-løbehjulet Segway Ninebot Zing E10 efter i sømmene og taget det på en større prøvetur for at kunne give en samlet vurdering. Vi har i den forbindelse kigget på motorydeevne og fart, samt batteriet og el-løbehjulets køreegenskaber.
Sidst men ikke mindst har vi også set på mobilitet og sikkerhed og vurderer i sidste ende, hvem der kan have størst glæde af et Segway Ninebot Zing E10 løbehjul.
Motor, fart og acceleration
Segway Ninebot Zing E10 er udstyret med en 150-watt motor og lægger sig dermed i den mildere ende af motorydeevne. Den præsterer en tophastighed på 16 km/t og passer dermed fint i den danske hastighedsbegrænsning på 20 km/t for el løbehjul.
Den forholdsvis lette motor skaber naturligvis sine begrænsninger i accelerationsevne. I vores test nåede vi op på 16 km/t på 10,2 sekunder, så det er ikke nødvendigvis for accelerationsevnen at dette løbehjul skiller sig ud og rammer top 7 over de bedste el løbehjul.
Segway Ninebot Zing E10 klarer lette stigninger uden problemer, men den forholdsvis lille motor begrænser dens ydeevne på større bakker. Der annonceres med stigning på maksimalt 7 grader, og man skal her ikke forvente nogen positive overraskelser, der rækker ud over den anviste begrænsning.
Batteri og rækkevidde
Segway Ninebot Zing E10s batteri, som er placeret i fodpladen, er på 2550 mAh med en effektiv kapacitet på 55,08 wh.
Rækkevidden er fra fabrikkens side anslået til 10 km, men på vores testtur nåede vi dog kun op på 8,7 kilometer på en fuld opladning. Der er derfor tale om et forholdsvist beskedent batteri med en rækkevidde, der ikke rigtigt tåler sammenligning med de større el løbehjul på de det danske marked. Eksempelvis har Ninebot’s Max G30D en ca. 10 gange højere batterikapacitet og det viser sig altså også på rækkevidden.
Batteriets milde ydeevne skaber derfor ikke grobund for længere ture, men kan dog oplades fuldt ud igen på godt 4 timer. Det er nok bedst egnet som en ’last-mile’ løsning i forlængelse af brug af offentlig transport medmindre din daglige tur er under de 8 kilometer.
Støddæmpning og kørekvalitet
Segway Ninebot Zing E10 kommer fra fabrikken med et 7-tommers forhjul og et 6-tommers baghjul hvilket bevirker at løbehjulet ligger forholdsvist lavt på vejen (kun 10 cm skiller fodpladen fra vejoverfladen). Køreglæden opretholdes dog via det indbyggede stødabsorberende system og gummidækkenes ekstra store elasticitet. Det giver et forholdsvist behagelig flow på selv lettere ujævne veje.
Ninebot Zing E10 er et forholdsvist smalt løbehjul og appellerer i den henseende klart mest til yngre brugere med små fødder og mindre vægtfylde. Løbehjulet er 400 mm bredt (ved styret) og 915 mm højt. Den lavtliggende fodplade egner sig derfor heller ikke synderligt til alt for ujævnt terræn med større huller eller høje kantsten, omend det skaber et bedre tyngdepunkt og en mere tæt kontakt til vejen.
Styrets håndgreb er godt, da håndtagene er lavet af TPR-plastic som sikrer et behageligt og skridsikkert greb.
Bærbarhed og vægt
Ninebot Zing E10 klarer en maksimalvægt på 50 kg hvilket igen klart indikerer at vi har at gøre med et el løbehjul der gør sig specifikt for de yngre brugere.
Den lette vægt på blot 8kg gør løbehjulet ret mobilt i forbindelse med manuel transport og kan nemt foldes sammen, hvis det skal med på ferien, i toget eller bilen.
Det egner sig derfor også fint til børn og unge, der uden større problemer vil kunne tage det under armen og hive det med op på 5. sal, hvis det skulle være tilfældet.
Byggekvalitet, sikkerhed og bremser
El løbehjulet lover en lang holdbarhed grundet dets slanke opbygning af en solid aluminiumlegering. Styret og foldemekanismen er stabilt men desværre kommer el løbehjulet ikke med indbyggede LED-lys. Det trækker en anelse ned i forbindelse med sikkerheden og især når det påtænkes at skulle benyttes af et yngre publikum.
Den eneste sikkerheds-anordning på Ninebot Zing E10 i forbindelse med kørsel i mørke er de påklistrede 3M reflekser for og bag.
Sikkerheden er dog i top i forbindelse med el-løbehjulets bremsesystem. Der er tale om et 3-delt bremsesystem med både hånd- fod og regenerativ bremser i form af elektriske og mekaniske bremser.
Er Segway Ninebot Zing E10 lovligt på offentlig vej?
Et el løbehjul skal opfylde diverse krav og regler for at kunne benyttes lovligt på offentlige veje i Danmark. Som udgangspunkt opfylder Ninebot Zing E10 de fleste krav om højde, vægt og maksimalt påkrævet ydeevne, men falder desværre på kravet om fastmonterede lys. Da der kun er reflekser på el løbehjulet er det ikke godkendt til kørsel på offentlige veje i Danmark.
Brugen begrænses derfor til private veje og til brug på legepladser og lignende. Det skal dog siges, at det er fuldt lovligt selv at tilkøbe belysning og montere det eksempelvis på styret og baglys på førerens taske eller tøj.
Hvem bør købe Segway Ninebot Zing E10?
Segway Ninebot Zing E10 anbefales til børn og unge mellem 8 og 14 år. Og stort set alle parametre som vi har gennemgået, peger åbenlyst også i den retning. Alene det faktum at løbehjulet kun klarer en maksimum vægt på 50 kg og at både fodplade og styr er smalt og lavt, vil løbehjulet kun egne sig til den nævnte målgruppe.
Man kan dog konkludere at det i den forbindelse udmærker sig fint til netop de unge brugere, grundet brugervenligheden, det sikre håndgreb og de tredobbelte bremsesystem. Ærgerligt er det dog, at de manglende LED-lygter naturligvis trækker ned i det samlede regnskab vedrørende sikkerhed.
Segway Ninebot Zing E10 er derfor fremfor alt et godkendt el løbehjul for de mere uprøvede yngre løbehjuls-brugere som står og mangler et løbehjul til sjov og spas på villavejen, parken eller gården.
Vi lander på en bedømmelse på 3,4 ud af 5, mest af alt fordi Ninebot Zing E10 lige mangler det sidste i sikkerheden omkring belysning. Det er er trods alt en stor fordel og sikkerhedsforanstaltning for især børn, når de skal orientere sig på mørke efterårsaftener og vintereftermiddage. Prisen er acceptabel, men rækkevidden er ikke helt optimal.
Specifikationer
Topfart (producent) | 16 km/t |
Topfart (målt af os) | 16 km/t |
Rækkevidde (producent) | 10 km |
Rækkevidde (målt af os) | 8.7 km |
Vægt | 8.5 kg |
Vægtkapacitet | 60 kg |
Dæktype | Slangeløse, syntetisk gummi |
Dækstørrelse | Front: 17.8 cm (7 tommer) Bag: 15.2 cm (6 tommer) |
Batteritype | Lithium-ion |
Batteryspænding | 21.6V |
Batterikapacitet | 2550 mAh |
Effektiv batterikapacitet | 55.08 Wh |
Opladningstid | 4 timer |
Dimensioner (udfoldet) | 91.5 cm x 40 cm x 95 cm |
Dimensioner (sammenfoldet) | 98 cm x 40 cm x 32 cm |
Acceleration (0-16 km/t) | 10,2 sekunder |
Motorkraft | 150W |
Bremsesystem | Elektronisk + mekanisk bremse |
Hastigheds-modes | 3 (Turbo, Cruise & Safe Mode) |
Appstyring | Nej |
IP-vurdering | IPX4 |
Sammenlign priser