Segway Ninebot Max G30E II er et elektrisk løbehjul i absolut topklasse, der med sin imponerende rækkevidde, kraftfulde motor og robuste konstruktion sætter nye standarder for, hvad man kan forvente af et el-løbehjul.
Fordele
- Imponerende rækkevidde på op til 65 km på en opladning
- Kraftfuld 350W motor med boost op til 700W
- Store 10" selvhelbredelige dæk giver høj komfort
- Robust og vejrbestandig konstruktion i høj kvalitet
Ulemper
- Ikke lovlig til kørsel på offentlig vej i Danmark pga. 25 km/t topfart
- Med sine 19,9 kg er det blandt de tungere el-løbehjul på markedet
- Prismæssigt ligger det i den høje ende sammenlignet med konkurrenterne
Sammenlign priser
Det er bygget til at kunne klare lidt af hvert og leverer en køreoplevelse i særklasse takket være de store, komfortable dæk og det vejrbestandige design. Eneste minus er den høje tophastighed, der gør løbehjulet ulovligt at bruge på offentlige veje i Danmark.
Motor, fart og acceleration
Ninebot G30E II kommer med en stærk 350W motor, der kan levere et boost på helt op til 700W. Det giver løbehjulet masser af power til at accelerere hurtigt op til tophastigheden på 25 km/t, og gør det i stand til at forcere selv stejle stigninger på op til 20% uden problemer.
Under vores el-løbehjul test oplevede vi dog, at motoren kræver nogle kilometer i timen, før den for alvor folder sig ud, så de første par meter kan accelerationen føles en anelse tam. Til gengæld er der masser af overskud, når først farten er kommet op, og man kan let overhale de fleste cyklister.
Vi havde dog gerne set en lidt mere glidende overgang mellem de tre køreindstillinger Eco, Drive og Sport. Forskellen mellem Eco og Sport er meget markant, og vi savnede lidt et mellemniveau med mere power end Eco, men uden den lidt aggressive reaktion i Sport.
Batteri og rækkevidde
Noget af det, der for alvor adskiller Ninebot G30E II fra mængden, er dets imponerende rækkevidde. Med et 551 Wh batteri lover Segway, at løbehjulet kan tilbagelægge op til 65 km på en enkelt opladning - og i vores test kom vi faktisk forbløffende tæt på det tal med 55 km i varieret terræn og med en del stop undervejs.
Det er i den absolutte topklasse for el-løbehjul og betyder, at de fleste vil kunne klare en hel uges pendling uden at skulle bekymre sig om at lade op undervejs. Selvom de 65 km er under ideelle forhold, så rækker batteriet stadig utrolig langt selv ved blandet kørsel.
Opladningen tager omkring 6 timer med den medfølgende oplader, hvilket er lidt i den lange ende sammenlignet med andre modeller. Til gengæld har Segway udstyret løbehjulet med et intelligent batteristyringssystem, der beskytter mod overophedning og forlænger batteriets levetid, så man ikke skal være bange for at lade det helt op.
Støddæmpning og kørekvalitet
Selvom Ninebot G30E II ikke har nogen decideret affjedring, så klarer de store 10" dæk overraskende godt arbejdet med at absorbere stød og vibrationer fra vejen. Dækkene er af den selvhelbredende slags med et specielt gelé-lag, der ikke bare gør dem meget punkteringssikre, men også giver en komfort, der sagtens kan måle sig med løbehjul med egentlig affjedring.
På vores testrute, der bød på lidt af hvert fra cykelstier og fortove til brosten og grusveje, leverede dækkene en behagelig og stabil køreoplevelse uden nævneværdige rystelser. Kun på vådt underlag kunne vi mærke en tendens til, at dækkene mistede lidt af grebet, så her skal man være ekstra forsigtig med ikke at lægge for meget vægt på styret i svingene.
Det bredde dæk på hele 50,3 cm giver til gengæld masser af plads til fødderne, og man kan let skifte mellem forskellige stillinger undervejs uden at miste balancen. Sammen med det brede styr og den generelle stabilitet gør det Ninebot G30E II til et rigtig komfortabelt løbehjul at tilbagelægge længere distancer på.
Byggekvalitet, sikkerhed og bremser
Fra det øjeblik man samler Segway Ninebot Max G30E II (hvilket i øvrigt er superlet), er det tydeligt at byggekvaliteten er i topklasse. Stellet føles utrolig solidt og robust, og man fornemmer at hver eneste komponent er nøje udvalgt for at kunne holde i mange år.
Med en IPX5 vandtæthedsrating på selve skroget og IPX7 på motoren, er løbehjulet stort set vandtæt. Det betyder, at du trygt kan bruge det i regnvejr uden at bekymre dig om elektronikken - hvilket vi fik bekræftet på en særdeles våd testtur. Selve dækkene klarede sig også fint på det glatte underlag omend med lidt nedsat komfort og trækkraft.
Udover den generelle robusthed, så scorer Ninebot G30E II også højt på sikkerhedsfronten. De kraftige LED lygter foran og bagpå samt de store reflekser på siderne, sørger for at du altid er synlig i trafikken - selv i svagt dagslys. Og i tilfælde af en nødsituation kan du stole på de to bremser i form af en elektronisk bremse ved baghjulet og en traditionel tromlebremse foran.
På trods af høj fart på op til 25 km/t følte vi os helt trygge på Ninebot G30E II under hele testen takket være de gode bremser og den generelle stabilitet. Det eneste minus er faktisk låsen, der kan være lidt bøvlet at få til at klikke på plads når man folder løbehjulet sammen - her kræver det lidt øvelse og tilvænning.
Er det lovligt på offentlig vej?
Desværre er Ninebot G30E II med sin topfart på 25 km/t ikke lovlig at køre på offentlige veje og cykelstier i Danmark, hvor grænsen går ved 20 km/t. Og da farten ikke kan sænkes på denne model, betyder det altså at man kun kan bruge den lovligt på privat grund såsom egen indkørsel eller i større industriområder.
Det er lidt ærgerligt, for ellers har løbehjulet alt det påkrævede sikkerhedsudstyr i form af lys, reflekser og bremser til at kunne begå sig i trafikken. Og komforten er i særklasse til længere ture. Men reglerne er nu engang reglerne, og her trækker den høje topfart altså Ninebot G30E II ned i den samlede vurdering.
Hvis du primært skal bruge dit el-løbehjul på offentlige stier og veje, så er G30E II altså ikke det rigtige valg. Her vil vi i stedet anbefale at kigge på lillebroderen G30D II, der kan næsten det samme bare med en lovlig tophastighed på 20 km/t.
Hvem bør købe Segway Ninebot Max G30E II?
Ninebot G30E II henvender sig først og fremmest til brugere, der har brug for et elektrisk løbehjul i absolut topkvalitet med ekstra lang rækkevidde. Hvis du ofte kører længere distancer på private områder som eksempelvis et industrikvarter, en campingplads eller bare i egen indkørsel, så er G30E II blandt de bedste bud på markedet.
Med sin robuste og vandtætte konstruktion er det et løbehjul, der kan tåle at blive brugt året rundt i alt slags vejr, og som takket være de store dæk og den kraftige motor leverer en køreoplevelse i særklasse - både hvad angår komfort og power.
Skal løbehjulet derimod primært bruges til at pendle frem og tilbage på offentlig vej, så er G30D II som nævnt et bedre valg pga. den lavere tophastighed. Og er budgettet stramt, findes der også billigere modeller derude, der dækker de flestes behov.
Men hvis du vil have et el-løbehjul i den absolutte topklasse og er villig til at betale lidt ekstra for kvalitet og performance, så er Ninebot G30E II helt klart værd at overveje. Det er et løbehjul bygget til at holde i mange år og som takket være den ekstreme rækkevidde for alvor kan udvide din aktionsradius.
Videoanmeldelse
Specifikationer
Minimum alder | 14+ år |
Maks. vægt på bruger | 100 kg |
Mål (udfoldet) | 1167 × 472 × 1203 mm |
Mål (foldet) | 1167 × 472 × 534 mm |
Nettovægt | 19,9 kg |
Maks. rækkevidde | Op til 65 km |
Tophastighed | Op til 25 km/t |
Støddæmpning | Nej |
Vandtæthed | Motor IPX7 og skrog IPX5 |
Batterikapacitet | 551 Wh (15300 mAh) |
Intelligent batterisystem | Ja |
Opladningstid | Ca. 6 timer (3A indbygget hurtigoplader) |
Maks. stigningsvinkel | Op til 20% |
Motoreffekt | 350 W |
Maks. motoreffekt | 700 W |
Drev | Baghjulstræk |
Traction Control System (TCS) | Nej |
Bremser | Elektronisk & regenerativ bagbremse og tromlebremse foran |
Lys | For- og baglys, bremselys og reflekser på siden/bag |
Integrerede blinklys | Nej |
Dæktype | Luftfri punkteringssikre dæk (med gelélager) |
Dækstørrelse for/bag | 254 mm / 10 tommer |
Fjernbetjening via app | Nej |
Overvågning via app | Ja |
Bluetooth | Ja |
NFC-teknologi (lås/oplås) | Nej |
Foldemekanisme | Nem foldning (kræver håndbetjening) |
Informationsdisplay | Komplet farvedisplay med køredata |
LED-skærm viser | Hastighed, batteriniveau, køreindstillinger, vedligehold, Bluetooth-forbindelse |
Køreindstillinger | 3 (Eco, Drive, Sport) + 1 gåtilstand |
Fartpilot | Nej |
Certificerede reflekser | Ja (for-, bag- og sidereflekser med E-mærkning) |
Ringeklokke | Integreret (drejelig) |
USB-C opladningsport | Nej |
Indhold i æske | Styr, hovedramme, brugermaterialer (brugervejledning, quickstart, begrænset garanti), M5 stjerneskruer x 6, M5 unbrakonøgle, ventilforlænger og opladerkabel |
Mål på emballage | 1202 x 222 x 605 mm |
Sammenlign priser